اتاق فرار معمایی

باشگاه لیزرتگ خود را با درآمد شگفت انگیز تأسیس کنید

باشگاه لیزرتگ خود را با درآمد شگفت انگیز تأسیس کنید

اتاق فرارها در هر ژانری که باشند فرقی نمی کند، همه آن ها دارای درصدی از فضا سازی ژانر وحشت و نیز درصدی از فضا سازی ژانر معمایی هستند. بنابراین شما در اتاق فرار ترسناک هم با معماهای گوناگونی رو به رو خواهید شد (آشنایی با انواع قفل اتاق فرار) درست مثل اتاق فرار معمایی اما میزان سختی این معماها متفاوت است. طبیعی است که معماها در ژانر ترسناک، ساده تر و کم تر باشند و در اتاق فرار معمایی با معماهای بیش تر و پیچیده تری رو به رو شوید ← اتاق فرار چیست

این معماها هر چه که باشند، در چند دسته مشخص قرار می گیرند. برخی از آن ها با استفاده از اعداد و کلمات و متون طراحی می شوند. برخی دیگر معماهایی هستند که با اعمال فیزیکی طراحی شده اند، مثل جا به جا کردن اشیا. دسته دیگر معماها در اتاق فرار معمایی با نور و صدا سر و کار دارند. برخی از آنها معماهای منطقی هستند. یک دسته دیگر مربوط به پیدا کردن اشیای پنهان می شوند. برخی دیگر هم معماهای کاملاً تصویری و بصری هستند؛ و در نهایت، بعضی از معماها ترکیبی از چندین نوع هستند. در این مطلب به معرفی انواع این معماها خواهیم پرداخت.

انواع معماها در اتاق فرار معمایی

  1. معماهای فیزیکی

معماهای فیزیکی در اتاق فرار معمایی از رایج ترین معماها هستند که خود چندین نوع دارند.. اما در هر صورت هیچ کدام شما را مجبور به انجام کار فیزیکی سخت و سنگین نخواهند کرد.. برخی از انواع این معماها عبارتند از:

  • جا به جایی اجسام کوچک: اجسام کوچک و سبک مثل آینه ها یا نور چراغ ها و…. معمولاً نشان دهنده یا تکمیل کننده یک معما یا پازل هستند. در اتاق فرار معمایی مثلاً ممکن. است نوشته ای ناخوانا با قرار گرفتن رو به روی آینه، قابل خواندن شود. یا نور یک چراغ با قرار گرفتن در زاویه ای خاص، طرحی را نمایان کند.
  • جا به جایی اجسام بزرگ: در صورتی که نیاز به جا به جایی اجسام بزرگ مانند یک کمد و…. باشد، مطمئناً به شیوه ای طراحی انجام می شود که بتوانید بدون وارد کردن فشار. زیاد آن ها را جا به جا کنید. ممکن است خود شیوه تکان دادن و جا. به جایی آن، یکی از معماها باشد. معمولاً در این رابطه مستر گیم پیش از شروع توضیحاتی خواهد داد.
  • باز کردن گره: گره ها به شیوه های مختلفی بسته می شوند. باز کردن آن ها. نیز به نوعی می تواند بخشی از یک معما باشد. در اتاق فرار معمایی ممکن است. کلیدی یا سرنخی پشت یکی از این گره ها مخفی شده باشد.
  1. پیدا کردن اشیای مخفی

در اتاق فرار معمایی نه تنها سر نخ ها و کلید ها، بلکه معمولاً خود معماها را هم به سادگی پیش روی تان نمی گذارند.. پس معما دو بخش می شود: ۱. یافتن معما ۲. حل کردن آن.

  • کشوها و قفسه ها: کشوها و قفسه ها در اتاق فرار معمایی از مکان های محبوب برای. مخفی سازی هستند. یک دلیل محبوبیت آن ها در این نکته است که با باز کردن کشو یا قفسه. یا کمد، تصور می شود که حالا دیگر باید معما یا سرنخ آن را پیدا کرد.. در صورتی که دیوار ها و کف این اجسام، می تواند یک مکان عالی برای مخفی سازی باشد.. آن ها را نادیده نگیرید.

اتاق فرار معمایی

  • کتاب ها: به طور کلی اشیا در اتاق فرار می توانند کاربردی کاملاً متفاوت از کاربرد روزمره شان داشته باشند. ممکن است کتاب، اصلاً برای خوانده شدن در اتاق قرار نگرفته باشد. کاملاً محتمل است که درون کتاب سوراخی تعبیه شده و معما یا سرنخ در آن سوراخ قرار گرفته باشد. پس از کنار کتاب ها و کتاب خانه ها به سادگی عبور نکنید.
  • معماها یا سرنخ ها در اتاق فرار معمایی به یک یا دو مورد محدود نمی شوند. بنابراین حتی اگر سرنخی را پیدا کردید، باز هم نباید از جست و جو کردن دست بکشید. احتمالاً معماها یا سر نخ های دیگری هم وجود دارند.
  1. اعداد و متون

در اتاق فرار معمایی یکی از رایج ترین انواع معما، اعداد، حروف، کلمات و جملات هستند. هر چند ااین معماها به شیوه ای طراحی می شوند که برای حل کردن آن ها نیاز به دانش و تخصص خاصی نباشد تا همه افراد بتوانند آن ها را حل کنند، اما این موضوع به معنای ساده بودن آن ها نیست. چند نوع رایج آن ها عبارتند از:

  • جدول کلمات و حروف: گاهی اوقات برای باز کردن یک قفل باید کلمه ای را بیابید. در اتاق فرار معمایی این کلمه ممکن است در یک جدول کلمات متقاطع مخفی شده باشد و لازم باشد برای یافتن آن، به چند سوال پاسخ بدهید و جدول را پر کنید.

اتاق فرار معمایی

  • معماهای ریاضی: برای حل کردن این نوع از معماها هم نیازی به مدرک دانشگاهی ریاضی نخواهید داشت. معمولاً از معماهایی استفاده می شود که ربطی به روابط و قوانین ریاضیاتی ندارند و در آن ها صرفاً از اعداد استفاده شده است؛ مانند جدول های سودوکو. ممکن است برای باز کردن قفل اتاق بعدی نیاز به حل یک جدول سودوکو داشته باشید.
  • معادلات ریاضی: معادلات ریاضی نیز در اتاق فرار معمایی به شیوه ای طراحی می شوند که برای حل کردن آن ها نیازی به دانش ریاضی نداشته باشید. در اتاق فرار معمایی استفاده از معادلات ریاضی یک گزینه محبوب و پر کاربرد محسوب می شود. مثلاً ممکن است که اعداد و نمادهای ریاضی را در جای جای اتاق ببینید و مجبور شوید که آن ها را در کنار یک دیگر قرار دهید.

اتاق فرار معمایی

  1. معماهای تصویری یا بصری

دکوراسیون اتاق فرار معمایی بسیار اهمیت زیادی دارد اما این دکوراسیون صرفاً برای. فضا سازی طراحی نمی شود، بلکه معمولاً دکوراسیون اتاق ها حاوی برخی. از معماها نیز هستند. هر کدام از المان های موجود در دکوراسیون می تواند بخشی. از یک معما باشد.

  • تصاویر و تابلو ها: در اتاق فرار معمایی از تابلو ها و تصاویر صرفاً برای زیبایی استفاده نمی شود.. یک عکس خانوادگی ساده می تواند در بردارنده اطلاعات مهمی از یک معما باشد.. حتی قاب عکس ها می توانند دریچه به کمد مخفی پشت سرشان باشند.. اگر تابلو یا قاب عکس بر روی دیوار دیدید، به آرامی و بدون آسیب زدن. به آن، سعی کنید آن را تکان دهید، شاید یک در مخفی باشد.
  • لامپ ها، قرنیزها و لبه دیوارها: هر خطی در اتاق فرار می تواند هدایت کننده نگاه شما به سمت. و سویی خاص باشد. ممکن است این خط، خط کج و عجیب یک دیوار باشد. یا شکل مشکوک قرنیزهای دیوار. ممکن است لامپ های یک لوستر به شکل. عجیبی سوخته باشند و یا با طرحی خاص روشن شوند. باز هم می گوییم:. از کنار هیچ چیزی به سادگی عبور نکنید.
  • المان های ناهماهنگ: برخی از المان ها ممکن است در اتاق فرار معمایی این طور به نظر برسند. که با سایر المان ها هماهنگ و همخوان نیستند. مثلاً قرار گرفتن یک صندلی چرخ دار مدرن. در فضایی شبیه به یک کلبه روستایی قرن هجدهمی،. عجیب و ناهماهنگ است. به این المان ها دقت کنید.
  1. معماهایی با استفاده از نور و صدا

در اتاق فرار معمایی طراحی انواع معماها و البته، حل کردن آن ها کار ساده ای نیست.. طراح از هر روشی ممکن است برای ساختن معماها بهره بگیرد و یکی از زیباترین و. جذاب ترین این روش ها، استفاده از نور و صدا است.

  • صداهای پس زمینه: هیچ چیزی در اتاق فرار معمایی بی دلیل قرار نمی گیرد.. حتی صداهای پس زمینه می تواند راهنمای شما برای رفتن به سمتی یا دوری. کردن از سمتی دیگر باشد. ممکن است کلماتی زمزمه شوند و یا حتی صدایی خاص. از جهتی خاص به گوش برسد.
  • نور ها و چراغ ها: نور ها می توانند به صورت موضعی بر المان خاصی تابیده شوند که نشانه اهمیت آن المان هستند. حتی ممکن است با دور شدن شما از هدف، گیم مستر نور اتاق را قطع کند. نورها انواع مختلفی دارند. مثلاً از نور بلک لایت برای نمایان کردن نوشته های نامرئی روی دیوارها یا کاغذها استفاده می شود.

اتاق فرار معمایی

  • خوب گوش کنید: اگر شنیدید که ناگهان صدایی از بلندگوهای اتاق فرار معمایی پخش می شود و مثلاً کسی دارد شعری یا متنی را می خواند، بدانید که یک معما و یا سرنخ آن در این کلمات پنهان شده است.
  1. معماهای منطقی

قرار نیست که برای حل کردن معماها در اتاق فرار معمایی نیاز به دانش و تخصص خاصی داشته باشید.. معمولاً در این فضاها شما بیش تر به منطق نیاز دارید تا دانش. کیهان شناسی و ریاضی و فیزیک و …

  • در تکرار نکته ای نهفته است: مثلاً ممکن است که ببینید در اتاق فرار معمایی از هر کتاب. یک نسخه وجود دارد ولی از یک کتاب خاص سه نسخه وجود دارد.. این یک نشانه ی قابل توجه است.
  • همه پاسخ ها واضح نیستند: پاسخ های واضح معمولاً آن هایی هستند. که اول از همه به ذهن می آیند. اما قرار نیست در اتاق فرار معمایی همیشه. با اولین حدس، پاسخ درست را پیدا کنید. بنابراین با در نظر گرفتن موضوع سناریو. و هم فکری دوستان تان، به گزینه های دیگر هم فکر کنید.
  • نمادهای ناشناخته و مرموز: گفتیم که در اتاق فرار معمایی نیازی به دانش تخصصی ندارید.. بنابراین با دیدن نمادهای مرموز شگفت زده و درمانده نشوید زیرا قرار نیست که معنی آن. را بدانید تا به شما کمک کنند. آن ها می توانند صرفاً سرنخی برای یک معما باشند.. حتی ممکن است نمادهای عجیب و غریب در اتاق های مختلف پراکنده شده باشند. و با یافتن و کنار هم گذاشتن آن، به یک تصویر ساده و مشخص دست پیدا کنید.
  1. معماهای ترکیبی

تمام مواردی که در بالا گفته شد، از انواع رایج معماها در اتاق فرار معمایی هستند اما ممکن است. که سازندگان بازی از آن ها به سادگی استفاده نکرده باشند. گاهی اوقات به. معماهایی بر می خورید که ترکیبی از دو یا چند نوع از معماها هستند. مثلاً یک نماد مرموز. که در زیر نور بلک لایت، معنای خاصی پیدا می کند. بنابراین با شناختن. انواع معماها، می توانید در مواقع لزون آن ها را با هم ترکیب کنید و به پاسخ دست پیدا کنید.

اتاق فرار معمایی

اما ترکیب معماها می تواند شما را به چندین پاسخ احتمالی برساند. هر چند که هر معما. فقط و فقط یک پاسخ درست دارد. بنابراین از آزمایش کردن گزینه های مختلف نترسید. هر چند. که باید زمان را هم مد نظر داشته باشید زیرا در اتاق فرار معمایی زمان شما محدود است. (معمولاً یک ساعت است). باید در طول بازی انعطاف پذیری خود را حفظ کنید. تا آمادگی رویارویی با هر نوع معمایی را داشته باشید.

یافتن معماهای رایج در اتاق فرار معمایی

گفتیم که حل معماها خود می تواند دارای دو مرحله باشد: ۱. یافتن معما. ۲. حل معما. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که در اتاق فرار معمایی گاهی. اوقات احتمالاً خود معما را هم به سادگی نخواهید دید. مثلاً نمی دانید که اصلاً کلید. در اتاق در کجا قرار دارد. و سپس با یافتن کلید، خواهید دید. که در واقع با یک صفحه کلید پر از عدد مواجه می شوید و حالا تازه باید عدد رمز را پیدا کنید.

اما در زمان محدود اتاق فرار معمایی چه باید کرد؟

این جاست که کار تیمی و انعطاف پذیری اهمیت پیدا می کند، حتی در اسکیپ روم ترسناک و اتاق فرار مهیج و اتاق فرار تاریخی نباید تلاش کنید. که تمام معماها را خودتان به تنهایی حل کنید. باید در تمام طول بازی یک تیم بمانید.. هر فردی از این تیم باید وظیفه ای مشخص داشته باشد. مثلاً می توانید از بین دوستان. تان آن کسی را که توانایی بصری بالاتری دارد، مسئول پیدا کردن معماها قرار دهید یا کنجکاوترین و. با هوش ترین فرد گروه را مسئول یافتن راه حل های پیچیده تر کنید. حتی ممکن است کسی که. قد بلندتری دارد، چیزی را ببیند که دیگران نمی بینند. پس از توانایی. های گوناگون هم تیمی های تان استفاده کنید.

یکی از راه های دیگر برای مدیریت زمان این است که ابتدا معما یا قفل مورد نظر را بررسی کنید. و ببینید که از چه نوعی است. با دانستن نوع معماها بهتر خواهید توانست در اتاق فرار معمایی به. دنبال سر نخ ها بگردید. دیگر برای حل یک معمای جدول کلمات متقاطع، به دنبال چراغ قوه. یا نور خاص نمی گردید و این موضوع می تواند در مدیریت زمان به شما کند.

اتاق فرار معمایی

در این مطلب تلاش کردیم شما را با انواع معماها در اتاق فرار معمایی آشنا کنیم.. البته در ابتدا هم گفتیم که انواع معماها در هر ژانری مانند اتاق فرار مهیج نیز ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند.. در مجموعه ویرا پارک اتاق فرار مرد هلندی در ژانر معمایی طراحی و ساخته شده است.. برای رزرو این سناریو و سایر سناریو ها در اتاق فرار تهران همراه با تخفیف می توانید از این لینک استفاده نمایید.. برای رزرو اتاق فرار در کرج نیز می توانید از این لینک استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

اصول اتاق فرار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

من موافق این قوانین هستم .

error: